هوش تجاری به فناوری، برنامهها، استراتژیها و شیوهها اشاره میکند. این همه به سازمان ها کمک می کند تا داده های ضروری را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و یکپارچه کنند. حمایتی که با اشاره به تصمیم گیری تسهیل می کند نیز به عنوان یکی دیگر از مزایای BI به حساب می آید. این امکان دسترسی به داده هایی را فراهم می کند که ممکن است برای موفقیت حوزه های مختلف سازمان حیاتی باشد. علاوه بر این، به سازمان ها کمک می کند تا سودآورتر شوند و مزیت رقابتی کسب کنند. همچنین هنگامی که فناوری BI را به عنوان بخشی از عملیات تجاری خود معرفی می کنند، مزایای دیگری نیز ارائه می دهد.
برای پیاده سازی BI شرکت ها باید سه سوال را در نظر بگیرند. پیاده سازی هوش تجاری بر اساس این سه سوال موفقیت آمیز خواهد بود:
1-هدف شرکت درک آنچه انتظار می رود در هنگام پیاده سازی هوش تجاری به دست آید. برای رسیدن به یک هدف مورد نظر، باید برخی از اولویت ها تعیین شود و باید یک برنامه تجاری بلند مدت وجود داشته باشد که سیستم های BI را با موفقیت به اهداف خود برساند.
2-داده ها اساس هوش تجاری است، بنابراین شرکت ها باید مطمئن شوند که داده های کافی در اختیار دارند و در غیر این صورت، شروع به جمع آوری موارد مورد نیاز کنند. بنابراین، تمام جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل حوزههای مختلف صورت میگیرد و امکان دسترسی به دادههایی را که در اختیار صاحبان کسبوکار خواهد بود، میدهد.
3-داده های مربوطه همچنین به پیگیری نیازهای شرکت کمک می کند. سازمان باید با جزئیات بیشتری در مورد آنچه مورد نیاز است تصمیم بگیرد. سوالاتی مانند: چه ابزارهایی برای ادغام تمام داده های فعلی لازم است، چه منابع داده و سایر تکنیک ها می تواند برای اندازه گیری عملکرد کارکنان استفاده شود و غیره وجود دارد.
هوش تجاری به سازمان های مختلف کمک می کند تا به اهداف و اهداف مورد نظر دست یابند. استفاده از آن فقط به بخش های خاصی محدود نمی شود. بیایید نگاهی کوتاه به مزایای خاص صنعت هوش مصنوعی در تجارت داشته باشیم:
BI در خرده فروشی
BI این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند تا تقاضا را پیش بینی کنند و تغییرات آن را در طول زمان پیگیری کنند. با به حداکثر رساندن اندازه موجودی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری، BI به بخش خرده فروشی کمک می کند. علاوه بر این، به کسب و کارها در درک رفتار مشتری و بهبود رضایت مشتری کمک می کند.
BI در بانکداری
BI به تجزیه و تحلیل داده ها در موسسات مالی کمک می کند و همچنین به عنوان پایه ای برای استراتژی های بازاریابی عمل می کند. BI همچنین به موسسات مالی کمک می کند تا شاخص های عملکرد را برای عملکرد بهتر تعیین کنند. همچنین ممکن است از مدیریت یادگیری پشتیبانی کند.
BI در خودرو
BI می تواند هم برای خودروسازان و هم برای فروشندگان خودرو تفاوت ایجاد کند. این می تواند به تجزیه و تحلیل و بهینه سازی فرآیند تولید، مدیریت موجودی، زنجیره تامین، شناسایی پرفروش ها و کمک به تست خودرو و تجزیه و تحلیل تجربه کاربر کمک کند.
BI در هتلداری
قبل از نرم افزار هوش تجاری، تمام جمع آوری داده ها از طریق صفحات گسترده انجام می شد. هدف این بود که آمار بیشترین یا کمترین فروش در مقایسه با سال قبل مشخص شود. بخش هتلداری به لطف استفاده از نرمافزار BI موثرتر شده است و میتواند دادههای دقیقتر و یکپارچهتر را به دست آورد.
BI در داروسازی
تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده ها از منابع مختلف یک راه حل هوش تجاری دارویی است. جمعآوری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی دادههای دارویی به فرد امکان میدهد تا ساختار بهتری داشته باشد و از دادههای تحقیقاتی بیاموزد، فروش را مدیریت و پیشبینی کند، ابتکارات تحقیق و توسعه را تجزیه و تحلیل کند، و به طور کلی، تصمیمات تجاری هوشمندانهتری بگیرد. این منجر به افزایش بهره وری کارکنان، افزایش درآمد و رقابت می شود.